Thursday 22 March 2012

Rezeki di Sarawak Bumi Kenyalang..so,how??

Assalamualaikum. w.b.t
Erm.sambil makan maggi cawan kari ayam n minum air mineral ni,aku rase macam nak menaip lah bohhh...dan, aku terus ingat kat blog ni...hehe..dengan pantas tahap kebulur aku terus je bukok...ceh, ayat macam gred mende je orkkk...=) tetttt.


haa, malam ni, aku nk feeling sikit lah kat blog aku nih , nok citer pasal
'camne eh prasaan dapat sarawak n pergi sarawak '??  Ye lah, result SPM kan baru keluar semalam...=) Redha ok, adek2 sekalian, dengan result korang itu ye...x kisah lah ape jua result pon..
Cool jep...rezeki masing2 kan. yang berjaya ,Alhamdulillah,.. yg tidak, it's okey, redha n ikhlas kan je, rezeki mu bukan di situ.=). Belum tiba lagi. ok, chill... Aku pon dulu bukan lah cemerlang sangat. tapi boleh lah hidup di bumi ini. 5A,6B. ok lah tuh kan..tapi mase time ambil result tu, aku ingat lagi, kawan2 aku sume gemuruh giler kot,sejok2 tangan kaki...aku time tu no feeling lah...kire lantak lah ape2 pon..sebab , time tu, aku dalam keadaan beremosi...xde mood.. Ayah aku baru meninggal....so, aku jadi tak kisah..sape2 yg merasai pasti tahu. kan..herm..Tapi itu ujian.=)


Ok..diam tak diam,bising tak bising, celik tak pejam, pejam tak celik,..(ayat biar canteq okeyy).. dah hampir nak masuk 4 tahun aku duk di bumi Sarawak nih. tak percaya?? yee. aku pon tak percaya. tak percaye aku boleh naik kapal terbang, aku boleh amek gambar dengan abang sumpit,, yg pakai cawat tuh..hensem..hehe.., tak percaye aku makan mee kolok, makan nasi ayam penyet original, tak percaya jumpe pelbagai bangse , maksudnye, iban,melanau,... tak percaya aku dah pandai sikit cakap sarawak, haha, aok, kamek,kitak. =)....


  nasi ayam penyet ori....best~!!

opppss...lalala (gemok nye saye..huu) 



ye lah, seumur hidup, aku tak pernah impi pon, nak naik belon ni. Aku rase macam tak akan naik nye. Tp, itulah manusia, ..kita tak tahu rezeki kita macam mane kan...Allah S.W.T dah tetap dah rezeki masing2 =)
InsyaAllah, x ade aral melintang, aku akan bergraduasi bulan 10 ini..Mintak dimakbulkan ya Allah..


'haa, engkou blajo kat sarawak? makkk oihh, jauh giler kot,....' haaa, ni lah ayat2 yang selalu di dengar bile aku pergi show kedai runcit ke, pegi mane2 je lah, n jumpe sesape, pak cik ke, mak cik ke, kakak ke abang ke...yg kenai aku lah... Aku just senyum je. tak perlu kate ape2.


Actually, mase ec borang UPU tu , aku x de pon mintak Unimas, tp nak buat macam mane kan..di lempaq kat sini...eh, bukan2,  rezeki , Allah bagi kat Sarawak.:)...
Yess, mmg mule2 aku rase down giler kot dapat Unimas,.. nak pegi tak?? n mase tu aku dah confirm tak nak pergi. Macam2 aku imagine weyhh, jatuh kapal terbang lah,, duk pendalaman , naek sampan...makan ntah ape2 lah..n , yg aku pk , macam mane nak balek bulan2.... Last2 , bile aku bgtau kat family aku , aku dapat Sarawak, mmg lah mule2 diorang berat hati jugak nak lepaskan aku...cehhh,...' sape tak sayang anak oiii' ,kata ibuku dalam hati ...hehehe... tapi diorang bagi moral support kat aku... tapi ade jugak lah family aku,kire saudara x support...cakap x yah lah pegi, blajo je kat UMT nih...haaa... kakak aku dok sibuk pegi col kawan2 die yang blaja kat Unimas nih, tanye keadaan hidup Sarawak... Sayang jugop die kat aku yee...'Sape tak sayang adek wooiiii"  kata kakakku dalam jantung...hahahha..


Tp bile dengar citer kawan kakak aku tuh.. n mak, kakak aku kate pergi .. "belajar lah sampai ke negeri china"  ... aku pon bertekad.. Ye, bahek lah. Saya akan pergi. Saya akan berjuang hingga ke titisan darah..wah ,, patriotik =)... n yg utamanye adalah Demi Allah S.W.T.


Mase aku pergi Sarawak tuh, mak sedare aku n mak tersayang aku yang hantar sampai kat Unimas. Ye lah, aku kan dah kehilangan ayah tersayang ...sedeh kot...erm.Nasib baik, mak sedare aku ade bau2 bacang jugak lah ngan mak cik kat  Sarawak nih.. Mak cik n Pak cik nih, bersusah payah ambil kami kat airport, beli barang, n tumpang rumah diorang...terima kasih mak cik, pak cik.(Sory lupak name)..ampunkan.




Alhamdullilah, lepas 2 bulan aku duk bertungkus-lumus kat Sarawak, jumpe kawan2 pelbagai kaum,.. kawan dari merata dunia,..pelbagai aneka....(cehh, macam kuih muih plop) walallala.... aku dah jatuh sayang, jatuh cinta kat Sarawak ni.. mmg lah homesick jugak...tapi kita kene bekorban kan...Orang sarawak baik2 kau tahu , sangat welcome lah, kalo kite pergi rumah diorang...n pemikiran aku sebelum datang Sarawak mmg jauh, tersangat jauh meleset tauuu....aku kire xde lah duduk pendalaman...n makan ,best, mcm semenanjung jugak..tp adelah makanan yg xde kat semenanjung... dan yang penting HALAL.. tempat2 pon boleh tahan best.. cume bese lah, yg tak berape nak best nye bajet lah lari sikit...so, aku kene jimat sikit lah berbanding biase.. macam kat semenanjung rm 3.50,, tp sarawak rm4.50..gitu lah..hohoho..tp it's okey. alahh,aku bukan blagak kaya.. sbb aku mmg x kaya...cume ,survive la selagi mampu..n Alhamdulillah..aku masih dapat senyum seperti biase....duit boleh di cari, pengalaman mane boleh nyahhh...mahal tu..
so, pandai2 lah hidup ye dok..=) Study? erm.kire boleh hidup lah dengan result secepot itu. kire boleh bernafas lagi lah dengan naik turun  result aku tuh. kuang-kuang-kuang.


 Lagi yang best kat Sarawak nih,aku dapat kenal budaya diorang, pergi kenduri raya lah, kahwin lah, lain weh...ade lah kelainan dari semenanjung...n  macam2 aku belajar weh kat sini...kire aku dah expert jugak lah selok belok jalan kat sini... Aku tak sabar nak welcome kat family aku yg datang nanti, nak bawak mereka2 jalan-jalan  di Sarawak Bumi Kenyalang nih....
ye lah, orang kate tak kenal maka tak cinta orkk...=) n skarang aku sangat gumbira belajar di sini. Tapi Terengganu tetap di hati..hehe..


Erm.aku tak tau lah, ramai cakap aku ni macam sarawakian...aku just sedekahkan senyuman yang menawan je..menawan ke???.hahahah (gedik lah kouu dak atul)  tp skali kale ngaku ape saloh nye ork. haha.


N aku harap kat mane je aku di campak iman aku masih kuat dan semakin kuat.utuh.=)))
Aku tahu, Allah S.W.T sentiase bersame aku. =))






p/s: aku ingt nk merantau ke Sabah lop kalo di izin kan..alang alang duk sebelah negeri nih. harap dapat lah.



No comments:

Post a Comment